Головна » Файли » Правоохоронні органи » Прокуратура |
[ Зберегти (152.0 Kb) ] | 04.01.2010, 13:17 |
Повноваження прокурора при здійсненні загального нагляду Для виконання прокурорами покладених на них загально-наглядових завдань їм надані необхідні повноваження, які за своїм змістом та призначенням можуть бути розділені на три основні групи: 1. Повноваження по виявленню порушень законів, причин порушень та умов, що їм сприяють. 2. Повноваження, які служатьусуненню порушень законів, причин та умов, що їм сприяють. 3. Повноваження по притягненню порушників закону до відповідальності. До першої групи відносяться: безпосередній доступ за посвідченнями у приміщення державних органів, органів місцевого та регіонального самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, підпорядкованості чи приналежності до військових частин, установ без особливих перепусток, де такі запроваджено; мати доступ до документів! матеріалів, необхідних для проведення перевірок, в тому числі за письмовою вимогою й тих, що містять комерційну чи банківську таємницю або конфіденційну інформацію. Письмово вимагати подання в прокуратуру для перевірки зазначених документів та матеріалів, видачі необхідних довідок, в тому числі щодо операцій і рахунків юридичних осіб та інших організацій, для вирішення питань, пов'язаних з перевіркою (п. 1 ч. 1 ст. 20 Закону); доступ в місця утримання затриманих, опитування осіб, які в них знаходяться, ознайомлення з документами, на підставі яких особи затримані, заарештовані або до них застосовані заходи примусового впливу (п. 1 ч. 2ст. 44 Закону); витребування для перевірки рішень, розпоряджень, інструкцій, наказів та інших актів і документів, одержання інформації про стан законності і заходи щодо її забезпечення (п. 2 ч. 1 ст. 20 Закону, п. 2 ч. 2 ст. 44 Закону); вимога від керівників та колегіальних органів проведення перевірок, ревізій діяльності підпорядкованих та підконтрольних підприємств, установ, організацій та інших структур незалежно від форм власності, атакожвиділення спеціалістів для проведення перевірок, відомчих та позавідомчихекспер-тиз (п. З ч. 1 ст. 20 Закону); виклик посадових осіб і громадян для витребування від них усних або письмових пояснень відносно порушень закону (п. 4 ч. 1 ст. 20 Закону, п. 2 ч. 2 ст. 44 Закону); перевірка виконання законів переліченими у ст. 1 Закону «Про прокуратуру» органами, підприємствами, установами ,_та організаціями (ч. 2 ст. 19 Закону); перевірка законності адміністративного затримання громадян та застосування відповідними органами та посадовими особами заходів впливу за адміністративні правопорушення (п. 1 ч. 2 ст. 44 Закону про прокуратуру); розгляд заяв, скарг про порушення прав громадян та юридичних осіб, крім скарг, які віднесені до компетенції суду (ч. 1 ст. 12 Закону, особистий прийом громадян (ч. З ст. 12 Закону); участьу засіданнях органів державної влади та управління (ЄТ.-9 Закону). До другої групи повноважень прокурора відносяться: опротестування актів Прем'єр-міністра України, Кабінету Міністрів України, Уряду АР Крим, міністерств, державних комітетів та відомств, виконавчих і розпорядчих органів місцевих Рад народних депутатів, підприємств, установ, організацій, громадських об'єднань, а також рішень і дій посадових осіб (п. 1 ч. 2 ст. 20 Закону); опротестування або скасування наказів, розпоряджень, постанов адміністрації місць тримання затриманих (п. 2 ч. 2 ст. 44 Закону); визволення особи, яка незаконно перебуває в місцях тримання затриманих (п. З ч. 2 ст. 44 Закону); внесення подання або протесту на рішення місцевих Рад народних депутатів залежно від характеру порушень {п. 2 ч. 2 ст. 20 Закону); внесення припису про усунення очевидних порушень закону (п. 4 ч. 2 ст. 20 Закону); внесення подання до державних органів, громадських організацій та посадовим особам про усунення порушень закону та умов, що їм сприяли (п. 5 ч. 2 ст. 20 Закону); звернення до суду або арбітражного суду з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб (п. 6ч. 2ст. 20 Закону). До третьої групи повноважень прокурора відносяться: притягнення правопорушників у встановленому законом порядку до кримінальної відповідальності; порушення дисциплінарного провадження або провадження про адміністративне правопорушення, передача матеріалів на розгляд громадських організацій (п. З ч. 2 ст. 20 Закону). Повноваження прокурорів за умовами їх повного та правильного застосування забезпечують ефективність загального нагляду, своєчасність виявлення порушень закону, причин та умов, що їм сприяють, усунення порушень закону, їх запобігання, притягнення винних до відповідальності. Реалізація прокурором його загальнонаглядових повноважень здійснюється у формі відповідних актів, які є юридичними фактами, що породжують прокурорськонаглядові правовідносини міжпрокурором, з одного.боку, і відповідними посадовими особами, колегіальними органами підприємств, установ та організацій (а у ряді випадків — і з громадянами) з другого. § 3. Акти загального нагляду Встановлені законом повноваження прокурора по виявленню порушень закону, причин та умов, що їм сприяють, усуненню порушень закону, поновленню порушених прав громадян та юридичних осіб, притягненню порушників закону до відповідальності реалізуються у формі актів загального нагляду. Ці акти містять вимоги прокурора, які можна підрозділити на: а) обов'язкові для виконання (наприклад, про подання в прокуратуру для перевірки документів і матеріалів, видачу справок; проведення перевірок, ревізій діяльності підпоряд-кованихабо підконтрольних підприємств, установ, організацій; виділення спеціалістів для перевірок, відомчихта позавідомчих експертиз; про подання в прокуратуру для перевірки рішень, розпоряджень, інструкцій, наказів та інших актів і документів, одержання інформації про стан злочинності та заходи щодо її забезпечення; про явку до прокуратури посадових осіб та громадян для дачі пояснень; про негайне усунення очевидних порушень закону та ін.); б) обов'язкові для розгляду (про відміну актів або приведення їх у відповідність із законом, про припинення незаконних дій посадових осіб, поновлення порушеного права (у протестах); про порушення дисциплінарного провадження, провадження про адміністративне правопорушення). Вимоги прокурора, які відповідають діючому законодавству, обов'язкові для всіх органів, підприємств, установ, організацій, посадових осіб та громадян. Вони виконуються невідкладно (наприклад, припис} або в передбачені законом (наприклад, протест) чи визначені прокурором (наприклад, вимога про виділення спеціаліста) строки. Невиконання без поважних причин законних вимог прокурора тягне відповідальність, передбачену законом (ч. 2 ст. 8 Закону). Акти загального нагляду можуть бути у формі вимоги (п. 1, 2, З ч. 1 ст. 20 Закону); протесту (п. 1 ч. 2 ст. 20 Закону); повістки (п. 4 ч. 1 ст. 20, ч. 1 ст. 28 Закону); припису (п. 4 ч. 2 ст. 20, ст. 22 Закону); подання (п.п. 2, 5 ч. 2 ст. 20, ст. 23 Закону); заяви до суду або арбітражного суду (п. 6 ч. 2 ст. 20 Закону); постанови (п. З ч. 2 ст. 20 Закону). Основними умовами внесення цих актів є: своєчасність, точність та достовірність фактів, що вказуються в них; юридична обгрунтованість та вичерпне мотивування, правильність вибору адресату. Крім того, у протесті, поданні, приписі або постанові прокурора обов'язково зазначається, ким і яке положення закону порушено, в чому полягає порушення та що і в який строк посадова особа або орган мають вжити до _ його усунення (ст. 25 Закону). Для кожного з актів загального нагляду існують специфічні умови його застосування. Вимога прокурора повинна містити: найменування органу або посадової особи, до яких звертається прокурор; найменування документа (вимога про подання в прокуратуру документів та матеріалів, видачі довідок; про подання в прокуратуру рішень, розпоряджень, інструкцій та інших актів і документів; про подання інформації про стан законності і заходи щодо її забезпечення; про подання статистичної та іншої інформації, про проведення перевірок1 та ревізій2 діяльності підпорядкованихабо підконтрольних підприємств, установ, організацій та інших структур незалежно від форм власності; про виділення спеціалістів для проведення перевірок, відомчихта позавідомчих експертиз, коротке викладення даних про порушення законів, які має прокурор, вимога про надання необхідної інформації, документів про проведення перевірок, ревізій, виділення спеціалістів для проведення перевірки, відомчої (позавідомчої) експертизи з викладенням конкретних питань, які підлягають з'ясуванню, з посиланням на п. 1 (чи п. 2, 3) ч. 1 ст. 20 Закону «Про прокуратуру», строк виконання вимоги; прохання повідомити прокурора про початок перевірки, ревізії; посаду, класний чин та підпис прокурора. Повістка — письмова форма виклику до прокурора для дачі пояснень з обставин, які з'ясовуються перевіркою. Вона містить: адресат (П. І. П., адресу); пропозицію з'явитися до прокурора та дати пояснення з обставин, які з'ясовуються прокурорською перевіркою; місце прибуття та час; посилання на ч. 4 ст. 8 Закону «Про прокуратуру» про обов'язковість вимоги прокурора та відповідальність за ухилення від неї (ч. 2 ст. 1858 КУпАП). Повістка з відповідною відміткою прокуратури є підставою для відсутності на роботі та оплати середнього заробітку за час, затрачений в зв'язку з викликом. Протест —акт прокурорського нагляду на правовий акт підприємства, установи, організації, який суперечить закону, а також на незаконний акт або дію посадової особи, який містить мотивовану вимогу про відміну акту або приведення його у відповідність із законом, а також про припинення незаконної дії посадової особи, поновленні порушеного права. Прокурор приносить протест органу, посадовій особі, які його видали, або до вищестоящого органу чи посадової , особи. | |
Переглядів: 2440 | Завантажень: 428 | Рейтинг: 5.0/1 |
Всього коментарів: 0 | |